تفاوت هاي مرد و زن
به نام خدا
سخنرانی دکتر کبریا قاسمی
مرد از نظر طبیعی حساس تر است.
زن از نظر طبیعی عاطفی تر است.
ولی ما برعکس فکر می کنیم که مرد خشن و تندخو است. در صورتی که طبیعت ذاتیش حساس است. یعنی احتیاج به توجه دارد به عکس العمل ها و رفتارها.
اینکه مادر بچه را می شوید و تمیز می کند این کار عقل است که این کار را انجام می دهد، یعنی متوجه وظیفه مادری است که به چه شکل توجه بچه را به خودش جذب کند که به چی احتیاج دارد.
نسبت به شوهر هم باید نکاتی را که خاص است توجه کنیم. مثلاً اگر شوهر عصبانی است بدونم که چه شکل عصبانیت او رفع می شود. یا اون لحظه کاری انجام ندهم. اگر بحث تو خونه سر چیزی که باعث عصبانیت اون شده است بتوانم با نیش خند یا با حالت شکلک او را از آن حالت خارج کنیم یا با لبخند یا روی خوش و یا با عذرخواهی نه با عکس العمل تند.
وقتی انسان توجه اش به قشنگی است شکل های متفاوتی از قشنگی را می بیند، از قشنگی در رفتار ، در عمل، در صورت، در لباس، در طبیعت در همه جایش متفاوت است. انسان اگر قشنگی را احساس کند و آن را باعث آرامش خود بداند همیشه موفق است. یعنی دنبال آرامش است و می تواند آرامش را مهیا کند. هیچ آرامشی دلرباتر و قشنگ تر از لبخند زن و شوهر نیست.
وقتی انسان لبخند می زند مثل گل باز می شود و حالتش زیبا می شود این زیبایی طبیعی هر چیزی را به خودش جذب می کند. مخصوصاً زن و شوهر در کنار هم در کل یعنی انعطاف، لطافت، زیبایی. زن و شوهر وقتی باهم لبخند بزنند مثل گل زیبا می شوند.
از پیامبر اسلام در عصر جاهلیت سوال کردند، اسلام چیست؟ فرمود: حسن الخلق یعنی اخلاق خوب. خوش اخلاقی همه چیز را در بر دارد. یعنی صورت زیبا زندگی خوب، آرامش سالم، دوستان زیاد و در واقع همه چیز دارد. به نرمی صحبت کردن هم تنش را می خواباند هم آرامش می آورد. خداوند در سوره طه آیه 44 می فرماید به نرمی با سخن گویید شاید متذکر شود. حتی برای گرفت حق با نرمی و نیکویی سخن بگویید. خوش زبانی حتی شرایط بد را عوض می کند. سخن نرم یعنی تفکر داشتن حتی در شرایط سخت. بتوانی با آرامش صحبت کنی.
هدف زندگی یعنی آرامش، دنیا می خواهی، آخرت می خواهی، شوهر و زندگی خوب می خواهی باید آرامش داشته باشی و به دیگران هم آرامش بدهی
ما باید سعی کنیم چیزی را که به ما آرامش می دهد یا با آن موافق تریم را در وجود خودمان تقویت بدهیم یعنی بلد باشیم ارتباط برقرار کردن را با شوهر با خانواده شوهر. در واقع مکمل هم هستند دوست داشتن شوهر و زندگی آروم. به طبع با خانواده شوهر مثل خانواده خودمان برخورد کنیم یا خانواده زن را مثل خانواده خود احترام و ارزش بگذاریم.
سعی کنیم که دعوای کوچک که منجر به دعوای بزرگ می شود همیشه در زاویه 45 درجه سمت راست قرار بگیرید و با هم صحبت کنید که باعث کم شدن تنش زن و مرد می شود. و رابطه دوست داشتنی تر می شود.
زن و مرد باید در بیرون از خونه سنگین و رنگین باشه اما در درون خونه باید مثل کودک برخورد کنند و رفتار و حرفشان بچه گونه باشه تا برای هم همیشه جذاب باشند.
زن ها به پول اهمیت نمی دهند دوست دارند فقط خرج کنند و چیزهایی متنوع را دوست دارند
مردها پول را توانمندی و آرامش می دانند. پس انداز آن ها را قدرت و آرامش می دهد.
زن انگیزه می دهد تا مرد تلاش کند
همین تنوع طلبی زن ها باعث این انگیزه می شود که مردی را سخت کوش می کند و گرنه مردها همین طور در عصر قدیم به سر می برند. البته زن باید حد و موقعیت را درک کند و به تناسب تقاضا کند و کار انجام بدهد
توجه مرد به آینده و دوردست هاست ولی توجه زن به حال و نزدیک خود است.
مشاجره زن و مرد
مثل یک بچه که بیسکوئیت می خواهد وقتی بهش ندهی لج می کند و گیر می دهد اما برای ما خیلی خنده دار است که برای بیسکوئیت گیر می دهد. اما برای یک بچه به حدی ناراحت کننده است که مانند یک بچه هیجده ساله بهش چیز گفته باشد.
نقش زندگی در زوج های موافق به اندازه همین گرفتن بیسکوئیت که خنده دار است. سر چیزهای کوچک مشکل بزرگ می بینند و برای چیزهای معمولی همدیگر را گیر می دهند و باعث دعوا و عصبانیت می شوند. خیلی وقت هاست که در کنار همدیگر هستند و احساس آرامش نمی کنند. باز احساس تنهایی دارند. در کنار همدیگر احساس راحتی ندارند.
حس تنهایی همین حاصل افسردگی است و عامل همه بیماریهاست.
در عالم بشریت نه زن می تواند ویژگی مرد را داشته بشناسد و نه مرد می تواند زن را بشناسد. زن و مرد مکمل هم هستند یعنی تکمیل کننده هم هستند، در کنار هم به آرامش می رسند و تکمیل می شوند. و زن احساس امنیت می کند و مرد احساس بزرگی و جوان مردی. وقتی این ها نباشد یعنی پوچی و بی هدفی و بی مسئولیتی.
به خانم ها فقط یک کلمه بگی دوستت دارم همه چیز حل می شود. مردها چون غرور دارند می گن زن ها پررو می شوند اما همین یک کلمه زن را راضی می کند. زن و شوهر اول تفاوت های شخصیتی همدیگر را بشناسند یعنی خصوصیات اخلاقی همدیگر را بشناسند. برای یک زندگی آرام چقدر خوب است همان اول همه چیز که شیرین و جذاب است خصوصیات شخصیتی همدیگر را بشناسند و همدیگر را درک کنند.
نقش تربیتی را اگر از فاطمه (س) الگو بگیریم. از نظر همسرداری بهترین همسر و در تربیت فرزندان بهترین فرزند تحویل جامعه دادند.
باگذشت ترین زن عالم نه اینکه مشکل نداشت اما به خدا ایمان داشت . هر کاری را برای خشنودی خدا انجام می داد حتی در جنگ ها هم شرکت می کرد و پرستار مجروحین بود.
وقتی که حضرت علی (ع) به خلافت رسید تمام کارهای حکومتی را در خانه انجام می داد و فاطمه (س) بدون هیچ اعتراضی به علی (ع) کمک می کرد و حامی علی (ع) بود و کمک به دین اسلام بود. هیچ شکایتی نمی کرد که خسته ام یا ندارم. اما امروز زن و شوهر همه تکبر و خودبین شدند و با کوچکترین بهانه دعوا و ناسزا به همدیگر می گویند حتی اگر تمام امکانات را داشته باشند مثل بیگانه با هم برخورد می کنند.
بعضی ها می گویند پول همه چیز است اگر بود چرا زن فرعون حضرت آسیه براش پول و مقام مهم نبود. همه چیز را فدای دین و خدا کرد.
امروز زن و شوهر نقش تربیتی را از بیگانگان الگو می گیرند فکر می کنند عصر پیشرفت و تکنولوژی است اما واقعیت این است که ما داریم به عقب بر میگردیم لباس هایمان شده عصر جاهلیت یعنی لخت و عریان و بدن نما.
آرامش ما شد قرص اعصاب. رفاه ما شد افراطی. دوست داشتنی مانند تابلوی روی دیوار همه چیز مصنوعی شده و از حقیقت انسانیت دور شدیم.
انسان ها اگر به داشته هاشون به درستی استفاده کنند هیچ وقت ناشکر نیستند. اگر همدیگر را دوست داشته باشند همدیگر را رها نمی کنند.
خداوند هیچ کس را زشت و زیبا نیافریده. همه بنده خدایند و باید سیرت قشنگ داشته باشند. این آدم ها هستند که از همدیگر عیب می گیرند و همین چیزهای به ظاهر ساده باعث دوری همدیگر می شود.
خداوند در سوره بقره در مورد زن و مرد می فرماید: «هن لباس لکم و انتم لباس لهن» یعنی زن و مرد باید یکی بشن، یک فکر بشن. اگر نشوند ازدواج موفق ندارند.
وقتی کتاب خدا در زمینه ازدواج اینقدر مهم است چطور ما خودمان غافل شدیم اصلاً اصل ازدواج را به کلی فراموش کردیم. مگر ما آرامش نمی خواهیم. مگر ما راحتی نمی خواهیم. وقتی خداوند به صراحت ازدواج را مایه آرامش می داند چرا ما الگو را از غرب می گیریم. برای ما چه فایده ای دارند. اگر داشت چرا اینهمه طلاق زیاد شد. مهر و محبت بین زن و مرد یکی باشد.
همه ما وقتی که نوزادی به دنیا آمد می گوییم معصوم یعنی بی گناه. ولی بزرگ شدند یکی شان معصوم نیست. زن و مرد که الآن کار درستی انجام نمی دهند همه اینها همان طفل معصوم بودند.
سوره روم آیه 21 خداوند می فرماید: از نشانه های همسران از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتان مودت و رحمت قرار داد. در این نشانه هایی است برای گروهی که تفکر می کنند.
همه موجودات نر و ماده اند حتی آنهایی که تحرک دارند. حتی ابرهای آسمان هم نر و ماده اند.
معمولاً سن ازدواج قبلاً خیلی کم بود. یواش یواش به دلیل یک سری مسائل سن ازدواج رفت بالا. سختگیری های کاذب و افراطی و چشم و هم چشمی باعث این همه اختلاف شد.
سن ازدواج اگر پسر بتواند همسر عصبانیش را کنترل کند اول توانایی ازدواج را دارد. اگر نتواند تو سن 35 سالگی هم نمی تواند ازدواج کند.
دختر هم همین طور اگر تو خونه توانستند برادر و یا پدر عصبانیش را مهار کند می تواند ازدواج بکند و اگر نه توسن زیاد هم نمی تواند کنترل زندگی را داشته باشد.
انسان که همیشه داره عیب می گیره. این آدم آرامش نداره بیمار است و عقلش کار نمی کند و در کارهایش ضعیف است. ما آدم ها تا به هم می رسیم سعی می کنیم غم و غصه روزانه خودمان را بیان کنیم این باعث تنش و دوری از دیگران نسبت به خودمان می شویم. وقتی یک نفر خوش اخلاق است سعی می کند با اون بیشتر نشست و برخورد بکنند.
در جامعه خودمان محور درست و غلط هستیم. یعنی هوای نفس خودمان را درست کنیم.
زن و مرد زمانی می توانند آرامش داشته باشند که در اوج عصبانیت بتوانند همدیگر را مهار کنند.زن باید مکر داشته باشد یعنی باهوشی نه مکر و حیله گری. یعنی بلد باشد زندگی را بگرداند.زن و شوهر باید همسفر خوبی برای هم باشند و به خوبی این سفر را به پایان برسانند و با مرگ با عزت بمیرند. خوشبختی یک احساسی است حتی یک چیز کوچک. زن و مرد خیلی تفاوتها دارند باید با مدیریت در زندگی آن را مهار کنند.
سه عامل اصلی دوست داشتن: 1- نگاه مهربون 2- کلام شیرین 3- لبان تبسم.
همیشه در فکر یکی شدن باشید. به هم چشم بدوزید تا از ذهن هم سر در بیاورید.
علل غم و شادی را پیشینه ذهن هم پیدا کنید.